Partnerzy serwisu:
Biznes

Sztuczna inteligencja na kolei. Czy jej rola bywa przeceniana?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
21-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Sztuczna inteligencja na kolei. Czy jej rola bywa przeceniana?
fot. Igor Omilaev/Unsplash
Z rozwiązań z obszaru AI korzystają już przedsiębiorstwa kolejowe, także te znane z polskiego rynku. Są one przydatne zwłaszcza w dziedzinie analizy danych. Czy jednak zdarza się, że efekty są nieco mniej spektakularne, niż można by sądzić po oficjalnych deklaracjach?

– W wielu problemach planistycznych, z którymi borykają się na co dzień przewoźnicy, czyli jaką wybrać lokomotywę, jakiego człowieka, jak mądrze zaplanować czas, pomóc może AI. I to może być pomoc znacząca – przekonywał podczas Kongresu Kolejowego Michał Pawłowski, członek zarządu SP Tech Solutions. Jego firma zajmuje się dostarczaniem rozwiązań informatycznych dla przewoźników kolejowych. Sztuczna inteligencja mogłaby według niego np. monitorować kwestię znajomości szlaku poszczególnych maszynistów i tak planować ich służbę, by zatrudniający unikał kosztów związanych z koniecznością odnowienia uprawnień po ich wygaśnięciu. Inny przykład potencjalnego zastosowania to monitorowanie załadunków przy użyciu dronów.

PLK ostrożne, ale zainteresowane sztuczną inteligencją

Piotr Kubicki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. Transformacji cyfrowej, stwierdził, że krajowy zarządca infrastruktury już teraz używa niektórych rozwiązań z zakresu AI do analizy baz danych. Również on wskazywał na duży potencjał łączenia sztucznej inteligencji z technikami dronowymi. Sztuczna inteligencja ma przydać się także przy projektowaniu oprogramowania, które wkrótce zastąpi wybrane stare narzędzia informatyczne wciąż pozostające w PLK w użyciu.,

– Musimy wykorzystać AI, by napisać niektóre kody na nowo – podkreślał. W przyszłości spółka ma być przy tym otwarta na szersze zastosowanie technologii tego rodzaju. Póki co nie ma jednak oczywiście mowy o ich użyciu choćby w obszarze sterowania ruchem.

Zagraniczne doświadczenia mogą być zachęcające

– Algorytmy AI są już wykorzystywane na kolei. Przykładem jest rozmieszczenie na sieci giganta Union Pacific ogromnej liczby czujników, które są montowane także w lokomotywach. System wykrywa wszelkie anomalie będące wczesnymi symptomami zbliżającej się awarii – opisywał Sebastian Kałuża, dyrektor ds. Rozwoju produktu w Nevomo. Według przytaczanych przez niego danych UP miał uniknąć ponad 33 proc. usterek. Zaznaczył jednak, że jest to wartość podana przez samego przewoźnika, sugerował zatem zachowanie pewnego sceptycyzmu wobec deklarowanej skali oszczędności. – Firmy mają tendencje do przeskalowywania sukcesów z zakresu AI, bo chcą chwalić się swoją przewagą technologiczną – tłumaczył.

Sztuczna inteligencja jest też wykorzystywana przez PKP Informatyka np. w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego czy analizy danych. – Stanowi też wsparcie procesu twórczego oprogramowania – opisywał Maciej Sztampke, dyrektor Biura Strategii przedsiębiorstwa. Spółka nie zleca algorytmom pisania kodów źródłowych, ale sprawdza w ten sposób ich jakość. Przedstawiciel firmy zaznaczał przy tym, że pewną trudność stanowi konieczność dużej uwagi na etapie trenowania oprogramowania.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5